Feuerwerk über der Festung Ehrenbreitstein mit Schiffskonvoi bei Rhein in Flammen ©Koblenz-Touristik/Dominik Ketz
16.07.2024

9. tot 11 augustus 2024 - Volledig programma rond "Rijn in vlammen

Op zaterdag 10 augustus 2024 vaart opnieuw een feestelijk verlicht konvooi van schepen van Spay naar Koblenz; het Midden-Rijndal presenteert zich in een stralende zee van vuurwerkverlichting. Tienduizenden mensen vieren uitbundig feest aan de oevers van de Rijn.

Net als in voorgaande jaren wordt Rijn in Vlam omlijst door een gevarieerd evenementenprogramma van 9 tot 11 augustus. Rhens viert zijn zomerfeest op zaterdag, Braubach biedt een programma van vrijdag tot zaterdag. Spay, Lahnstein en Koblenz vieren zelfs drie dagen feest.

De eerste programma-informatie is online te vinden op www.rhein-in-flammen.com.

De vuurwerkshows in Spay, Rhens, Braubach, Lahnstein en Stolzenfels gaan dit jaar naar verwachting door vanwege het weer. Festung Ehrenbreitstein Het ziet er ook goed uit voor het vuurwerk boven Koblenz, dat zaterdag het feestelijke hoogtepunt en de afsluiter van Rijn in Vlammen zal zijn.

"We zijn voortdurend in gesprek met de relevante veiligheidsautoriteiten. Door de vele regen van de afgelopen weken zien zij de situatie als ontspannen", zegt Claus Hoffmann, directeur van Koblenz-Touristik GmbH.

Dit geldt ook voor het bootkonvooi: "Niet te veel en niet te weinig water in de Rijn - alle 29 geregistreerde boten kunnen varen."

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol bij de realisatie van het evenement: Vuurwerkpartner NICO Europe ontwikkelt zijn producten voortdurend in het kader van duurzaamheid. Het gebruikte vuurwerk is grotendeels geluidsarm en plasticvrij. Daarnaast wordt alle onvermijdelijke CO2-uitstoot van het vuurwerk gecompenseerd. Het Rijn in Vlammen vuurwerk kan dus CO2-neutraal worden gerealiseerd.

Dit jaar is Koblenz-Touristik ook de overkoepelende organisator van Rijn in Vlammen tussen Spay en Koblenz. Voor het eerst is het dus niet alleen verantwoordelijk voor het landprogramma in Koblenz, het Koblenz Zomerfestival, maar ook voor het konvooi boten en het vuurwerk in het dal.

"Dit zal niet merkbaar zijn voor onze gasten. Het gaat alleen om de organisatie op de achtergrond. We onderhouden nauwe contacten met de andere gemeenten en Romantischer Rhein Tourismus GmbH," vervolgt Hoffmann.

Rheinland-Pfalz-Tourismus GmbH trok zich vorig jaar terug als organisator. Momenteel wordt er een nieuwe werkmaatschappij opgericht, bestaande uit de naburige gemeenten. Deze maatschappij zal het format in de toekomst ondersteunen en verder ontwikkelen. De eerste gesprekken over een mogelijke uitbreiding met een droneshow hebben dit jaar al plaatsgevonden.

Over het belang van Rhine in Flames zegt Hoffmann: "Rhine in Flames heeft een enorm potentieel en is een van de eerste evenementen waar mensen aan denken, zowel nationaal als internationaal, als ze denken aan evenementen aan de Rijn of in en rond Koblenz".

Alleen al in Koblenz worden dit jaar tot 140.000 gasten van over de hele wereld verwacht op het Koblenz Zomer Festival. De evenementpartners van Koblenz-Touristik bieden een genre- en generatieoverschrijdend programma met live-optredens van verschillende artiesten, de populaire kermis en vele andere culturele activiteiten op acht evenemententerreinen.

Het complete programma voor alle drie de dagen van het Koblenz Zomerfestival is binnenkort te vinden op: www.koblenzer-sommerfest.de.

Aankomst en vertrek

Indien mogelijk vraagt Koblenz-Touristik je om niet met je eigen auto naar het stadscentrum te rijden. Het aantal parkeerplaatsen is beperkt. Met de bus en de trein van en naar het centrum reizen is veel relaxter en milieuvriendelijker. Speciaal voor zaterdag zijn er gratis Park & Ride-faciliteiten aangelegd bij Rhein in Flammen. Er zijn parkeerplaatsen beschikbaar in Metternich, Moselweiß, Rauental, op de Oberwerth / CGM Arena en op de Karthause. Details zijn te vinden op www.koblenzer-sommerfest.de/an-abreise.

Voor inwoners van Koblenz is te voet of met de fiets naar het evenement komen nog steeds de gemakkelijkste optie. Voor het eerst zal er een bewaakte fietsenstalling zijn voor fietsers. Deze zal worden opgezet in de straat Am alten Hospital op de binnenplaats van de St James' Chapel.

Na afloop van het vuurwerk wordt een grote menigte verwacht in de bussen en treinen die direct daarna rijden. Het programma is verlengd tot 00.00 uur om het wat rustiger te maken, en alle eet- en drankkraampjes zijn open tot 02.00 uur op zaterdagnacht. Geniet ook na het vuurwerk van de uitbundige sfeer tijdens het Koblenz Zomerfestival en profiteer tot diep in de nacht van het uitgebreide lokale vervoer!

SWR televisie zendt live uit vanaf 20.15 uur

Vanaf 20.15 uur zendt de SWR een live-uitzending uit van Rijn in Vlammen, van Spay tot Koblenz en het Bodensee-nachtfestival in een avondvullende vuurwerkshow. Naast de locaties aan land zal SWR ook dit jaar weer rechtstreeks vanaf het schip verslag doen.

Samen met de hoofdsponsor, de Bitburger Brewery Group, de sponsors evm - Energieversorgung Mittelrhein, siseva Sicherheitsdienste GmbH, Koblenzer Verkehrsbetriebe, Rhenser Mineralbrunnen GmbH, Moselbad Koblenz, SMART e.V. en mediapartner SWR kijkt Koblenz-Touristik uit naar het Koblenz zomerfestival met "Rijn in Vlammen".

Actuele informatie vindt u altijd op www.koblenzer-sommerfest.de

Perscontact:

Jan Moryson

Marketingafdeling Koblenz-Touristik GmbH Bahnhofplatz 7 56068 Koblenz

Tel. 0261 - 303 88 27 presse@koblenz-touristik.de

"Visit Koblenz" #visitkoblenz op Facebook:www.facebook.com/Koblenz.Touristik en Instagramwww.instagram.com/visit.koblenz en opwww.koblenz-touristik.de en www.visit-koblenz.de

Hier vindt u geschikte persfoto's
arrow-forward
Download dit persbericht als PDF