©Koblenz-Touristik GmbH, Janko-Media
11.08.2024

Eerste beoordeling: Rijn in Vlammen en het Koblenz Zomerfestival 2024 - De stad Koblenzeen schitterend festival voor iedereen

Meer dan 150.000 enthousiaste mensen vierden in het weekend tussen Spay/Braubach en de Deutsches Eck in Koblenz feest tijdens verschillende evenementen rondom Rhine in Flames®. Als organisator kan Koblenz-Touristik GmbH een positieve balans opmaken.

Het zomerfestival van Koblenz, met als hoogtepunt het beroemde vuurwerkspektakel laat op zaterdagavond, bracht niet alleen tienduizenden inwoners van Koblenz in vervoering, maar ook gasten van over de hele wereld. De editie van dit jaar was een groot succes.

Meer dan 100.000 mensen van alle leeftijden vierden van vrijdag tot zondag de zomer in de zon en genoten van het evenwichtige en gevarieerde programma op de acht evenemententerreinen. Hoewel het indrukwekkende vuurwerk ook dit jaar weer het langverwachte programmaonderdeel was, was het herziene evenementconcept een groot succes.

Claus Hoffmann, Managing Director van Koblenz-Touristik GmbH, zei: "Het was voor ons heel belangrijk om ons dit jaar meer dan ooit te richten op de diversiteit van het programma, zodat we naast de zaterdag ook op vrijdag en zondag een zomerfestival konden organiseren, dat tot ver buiten de staatsgrenzen aan populariteit wint. We wilden een festival voor iedereen - en dat is gelukt."

Rijn in Vlammen® - een uniek festival van Spay tot Koblenz Spay, Rhens, Braubach en Lahnstein waren ook vol sfeer tijdens Rijn in Vlammen®. Talrijke bezoekers beleefden vermakelijke en spannende programma's aan land die zorgden voor een geweldig zomerweekend. Artiesten uit de meest uiteenlopende genres, buitengewone stadsrondleidingen en veel aanbiedingen voor kinderen droegen bij aan de diversiteit van de zomerfestivals. Ook aan lichaam en geest werd gedacht: de talrijke eet- en drankkraampjes lieten niets te wensen over.

Het kleurrijk verlichte konvooi van boten was opnieuw een belevenis voor velen. Dit begeleidde alle vuurwerkshows van Spay tot Koblenz stroomafwaarts over een afstand van ongeveer 17 kilometer. Zelfs een kleine aanvaring tussen twee deelnemende schepen deed hier geen afbreuk aan. Festung Ehrenbreitstein Zo kon het konvooi op tijd eindigen in een gechoreografeerde opstelling bij het Deutsches Eck voor het laatste vuurwerk boven de . De ongeveer 30 prachtig verlichte schepen, met ruim 6.500 gasten van over de hele wereld, vormden indrukwekkende manoeuvres op de Rijn.

Ook dit jaar waren bijna alle kaarten al vroeg uitverkocht, maar een paar gelukkigen konden kort voor Rhine in Flames® nog resterende kaarten kopen.

Lennart Siefert, burgemeester van Lahnstein, was opgetogen: "Een weekend vol plezier, humor en spectaculair vuurwerk in Lahnstein. De sfeer was gewoonweg fantastisch en het was geweldig om onze stad in zo'n positief daglicht te zien staan. Onze gasten genoten van het veelzijdige culinaire aanbod en de talrijke culturele hoogtepunten, die dit weekend tot een onvergetelijke belevenis maakten."

Rheinanlagen Günter Goß, burgemeester van Braubach, trok ook een positieve conclusie: "Twee dagen feesten in Braubach - ons zomeravondfestival was een compleet succes. De combinatie van livemuziek, heerlijk eten en drinken en de vele activiteiten voor kinderen en gezinnen bracht iedereen in vervoering. Het is geweldig om te zien hoe onze gemeenschap samenkomt en samen feest viert."

Rheinanlagen Jörg Schüller, burgemeester van Rhens, was blij met het succesvolle evenement samen met de St. Georg scouts: "Hoewel de voltooiing nog niet helemaal klaar was, hebben de Rhens scouts een prachtig zomerfestival voor jong en oud georganiseerd. Samen met veel gasten van buiten de stad konden de inwoners van Rhens eindelijk weer feestvieren aan de Rijn. De bijzonder feestelijke sfeer daar maakt dit evenement altijd tot een unieke ervaring en we zijn er trots op dat we deel uitmaken van Rhine in Flames."

Günther Werner, eerste wethouder van Spay, benadrukte de verscheidenheid aan evenementen: "Een divers programma, variërend van theater tot een zomerfeest - Spay had dit weekend veel te bieden. Bezoekers konden zich verheugen op een gevarieerd programma van culturele voorstellingen tot uitbundige feesten. De positieve reacties laten zien dat onze inspanningen om een aantrekkelijk en gevarieerd festival te organiseren succesvol waren."

Het vuurwerk in Koblenz De vuurwerkshow op het Deutsches Eck wist het publiek te boeien. Het pyrotechnische bedrijf NICO Europe toverde een van de meest uitgebreide vuurwerkshows op grote hoogte in Duitsland tevoorschijn. Meer dan 25 minuten lang schitterde de hemel boven het fort in alle kleuren.

De show werd begeleid door een muzikale dramatisering die speciaal voor het vuurwerk was ontwikkeld door SWR, met als thema "Disney Classics", met werken van Hans Zimmer, Elton John en Phil Collins. Zowel de inleiding als de epiloog werden gearrangeerd door SWR 4.

De burgemeester van Koblenz, David Langner, zei: "Het was geweldig om zo'n evenement rustig te kunnen vieren met zoveel mensen. Voor mij is Rhein in Flammen® in combinatie met ons zomerfestival pure fascinatie. Gedurende drie dagen heeft het Koblenz Zomerfestival zeker en indrukwekkend laten zien hoe divers Koblenz is. De verschillende programmaonderdelen, van muziek en cultuur tot culinaire hoogtepunten, weerspiegelden perfect de bonte mix van onze stad. We zijn er trots op dat we zoveel mensen van heinde en verre hebben mogen ontvangen. Mijn speciale dank gaat uit naar al diegenen die erin geslaagd zijn om dit grote evenement zo perfect te organiseren in slechts een paar maanden tijd als gevolg van de veranderende rol van de gemeenten als enige organisatoren."

Het Koblenz Zomerfestival - van vermakelijk tot heerlijk De acht evenemententerreinen werden georganiseerd door regionale cateraars en organisatoren van grote evenementen. In overleg met Koblenz-Touristik GmbH stelden zij een evenementenprogramma samen dat een breed scala aan entertainment en culinaire hoogstandjes bood. Gasten van het zomerfestival konden genieten van live muziek van singer/songwriters, dansen op hiphop en Braziliaanse muziek of meezingen met rockacts en het karaoke-avondfeest. Daarnaast maakten veel bezoekers een smakelijke reis langs de verschillende eetkraampjes met hun gevarieerde aanbod.

Vreedzame zomerse festivalsfeer De respectvolle interactie, waar de organisatoren vanaf de planning veel nadruk op legden, verdient een speciale vermelding.

"Dat meer dan 100.000 mensen samenkomen om een festival respectvol te vieren, is niet langer vanzelfsprekend. Daarom hebben we een concept ontwikkeld dat een vreedzame, inclusieve totaalervaring mogelijk maakt," aldus Daniel Steiger, hoofd van de evenementenafdeling. De inzet van een sensibiliseringsteam, dat zowel op een centraal contactpunt als mobiel op het terrein aanwezig was, bewees zijn nut.

Ook de politie, brandweer en hulpdiensten bevestigden deze positieve indruk en spraken van een van de rustigste Rhine in Flames® evenementen in hun herinnering. Ondanks het grote aantal bezoekers werden er geen bijzondere incidenten gemeld, dus de algehele conclusie was positief.

Nauwelijks hinder door verkeersmanagement Tijdens de drie evenementdagen werd een nieuw verkeersconcept geïmplementeerd. In de aanloop naar het evenement werd informatie over de gewijzigde verkeersroute gepubliceerd op de website van het zomerfestival, evenals verschillende persartikelen en flyers voor de betrokken bewoners. Het autovrije gebied rond het evenemententerrein zorgde voor een veel gelijkmatigere bezoekersstroom. Het lokale openbaar vervoer, dat werd aangevuld met extra bussen en treinen, en de Park & Ride-faciliteiten zorgden voor een grote verlichting. De tijdelijke, bewaakte fietsenstalling werd ook goed ontvangen. Over het geheel genomen werd het vervoersconcept goed ontvangen.

Claus Hoffmann is dankbaar voor het succes van het grote evenement en ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet: "Natuurlijk kijkt het team van Koblenz-Touristik GmbH na dit succes uit naar het Koblenz Zomerfestival met Rhine in Flames® 2025. We zijn nu al bezig om ervoor te zorgen dat we samen met alle inwoners van Koblenz en de vele gasten van heinde en verre een nog kleurrijker en diverser evenement kunnen vieren."

Perscontact:

Jan Moryson

Koblenz-Touristik GmbH Marketingafdeling Bahnhofplatz 7 56068 Koblenz

Tel. 0261 - 303 88 27 presse@koblenz-touristik.de

"Bezoek Koblenz" #visitkoblenz

op Facebook: www.facebook.com/Koblenz.Touristik en Instagramwww.instagram.com/visit.koblenz en opwww.koblenz-touristik.de en www.visit-koblenz.de

Hier vindt u geschikte persfoto's
arrow-forward
Download dit persbericht als PDF